BohaterON. Włącz z nami historię!

W listopadzie uczniowie i przedszkolaki Zespołu szkół w Radomyślu nad Sanem uczestniczyli w projekcie BohaterON w Twojej Szkole, którego celem jest promowanie historii Polski XX wieku oraz upamiętnienie uczestników Powstania Warszawskiego.

Grupy przedszkolne oraz dzieci z klas I-III obejrzały rekomendowane opowiadanie„Jak zostałem bohaterem” Elizy Piotrowskiej, w którym pierwszoosobowym narratorem jest ciekawy świata 8-letni Leon mieszkający w Warszawie. Chłopiec dzięki opowieściom przyszywanej babci Anastazji oraz przyjaźni z rówieśnikiem Helmerem z Angoli poznaje uniwersalne znaczenie takich pojęć jak ojczyzna i bohaterstwo. Wykazuje się również czujnością i odwagą, gdy z pomocą policjantów udaje mu się złapać osiedlowego złodziejaszka, co sprawia, że 11 listopada staje się jego ulubionym dniem w roku – dniem prawdziwego bohaterstwa! Za pośrednictwem obrazowego i humorystycznego języka najmłodsi uczniowie dowiedzieli się, czy można zostać bohaterem, nawet, gdy nie ma wojny i jest się dzieckiem. Była również okazja do pokolorowania wielkoformatowej kolorowanki.
W czasie zajęć w kl. IV- VI został zrealizowany scenariusz zajęć „Iskra nadziei". Uczniowie dowiedzieli się, jakim koszmarem jest wojna z perspektywy dziecka, które traci przez nią dzieciństwo i poczucie bezpieczeństwa, odkryli także siłę przyjaźni, marzeń i nadziei w życiu człowieka. Uczniowie wysłuchali słuchowiska, a następnie udzielili odpowiedzi na postawione pytania: Jak wygląda 1 sierpnia 1944 oczami rówieśniczki? Co się szykuje w Warszawie? Czy Iskra, niebieski szmaciany konik uszyty przez babcię Zosię, daje otuchę w czasach niepokoju? Przeprowadzono również pogadankę na temat roli dzieci w czasie Powstania Warszawskiego i funkcji, jaką wtedy pełnili a także niebezpieczeństw, jakie im zagrażały.
W klasach VII-VIII lekcja historii została oparta o scenariusz „Uparte serce tego miasta” i opowiadanie Renaty Piątkowskiej, na które składały się - wywołane dźwiękiem syren i klaksonów upamiętniających 79. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego - wspomnienia uczestników tego wydarzenia i ich najbliższych. Od starszego pana, drobnej kobiety z laską, dziewczyny w kolorowej sukience, samotnego mężczyzny i pozostałych przechodniów uczniowie dowiedzieli się między innymi: z czego budowano barykady, jak wielką odwagą wykazywały się sanitariuszki i łączniczki, kim byli gołębiarze, kogo nazywano roznosicielami radości, jakie zadania miały szczury kanałowe i co wydarzyło się na Woli w pierwszych dniach Powstania. Następnie przeprowadzona została dyskusja na temat roli Powstania Warszawskiego i losów powstańców.

Autor: Małgorzata Rutkowska