PROCEDURA ZMIANY IMIENIA I NADANIA SZTANDARU PUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ W RADOMYŚLU NAD SANEM
Cała społeczność szkolna realizować będzie działania związane z projektem ,,ZMIANY IMIENIA SZKOLE I NADANIA SZTANDARU" Publicznej szkole Podstawowej w Radomyślu nad Sanem.
I. Cel procedury
Celem niniejszej procedury jest określenie zasad zmiany imienia Publicznej Szkole Podstawowej w Radomyślu nad Sanem.
Powodem zmiany imienia jest potrzeba uzyskania swoistej indywidualności i tożsamości oraz oparcia działań wychowawczych na wartościach potwierdzonych życiem i działalnością Patrona, będącego wzorem dla uczniów naszej szkoły, a przede wszystkim wskazywanie uczniom autorytetów i wzorów do naśladowania.
II. Podstawa prawna
* Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60).
* Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli ( Dz. U. z 2017 r., poz. 649).
III. Założenia organizacyjno – prawne
Powodem zmiany imienia jest konieczność zmiany dotychczasowego patrona szkoły oraz potrzeba uzyskania swoistej indywidualności i tożsamości oraz oparcia działań wychowawczych na wartościach potwierdzonych życiem i działalnością Patrona, będącego wzorem dla uczniów naszej szkoły, a przede wszystkim wskazywanie uczniom autorytetów i wzorów do naśladowania. Taka konieczność oraz potrzeba skłoniła dyrektora do podjęcia działań zmierzających do wyboru nowego patrona Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Wiktora w Radomyślu nad Sanem.
Niniejsza procedura została opracowana przez Dyrektora oraz Zespół Koordynujący do spraw wyboru Patrona i podlega zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski.
Znaczenie patrona szkoły
Szkoła wychowuje przez wszystko, co stanowi szkołę. Nie można więc zredukować roli wychowawczej szkoły wyłącznie do programów wychowawczych, profilaktycznych czy też różnego rodzaju akcji. Specyfiką pracy szkoły jest wytwarzanie dóbr duchowych, co wymaga odpowiedniej atmosfery psychicznej. Wychowanie, które jest procesem ciągłym, odbywa się w każdej sytuacji szkolnej. Bardzo pomocnym w procesie wychowania jest oparcie tegoż procesu o wzór osobowościowy patrona szkoły.
Ceremoniał szkolny, zwyczaje związane z patronem szkoły oraz przyjęta koncepcja wychowania powoduje, że szkoła ma swój „klimat”. Patronem szkoły powinien być wzór osobowy: autorytet moralny, wzór patriotyzmu, tolerancji, wzór zrozumiały dla młodego pokolenia i godny naśladowania. W pracę związaną z wyborem patrona angażują się uczniowie, ich rodzice oraz nauczyciele. Działania te winny jednoczyć wszystkie podmioty szkoły, wszyscy angażują się emocjonalnie w realizację zadania. Po osiągnięciu celu, tj. nadaniu szkole imienia, działania wychowawcze oparte na wzorcu, którym jest patron szkoły, stają się spójne.
Wybór patrona szkoły powinien być wyborem zgodnym dokonanym przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski. Na patrona szkoły wybrać należy osobę lub patrona zbiorowego, która będzie wzorem i autorytetem dla uczniów, nauczycieli i rodziców.
IV. Założenia procedury
Niniejsza procedura została opracowana przez Zespół Koordynujący działania zmierzające do wyboru patrona i podlega zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski.
Poprzez nadanie imienia szkoła:
• zyskuje własną tożsamość wyróżniającą ją spośród innych szkół,
• buduje własny system wychowania w oparciu o autorytet patrona i wartości,
• promuje patrona,
• pozyskuje do współpracy osoby i instytucje związane z patronem,
• wchodzi do rodziny szkół o tym samym imieniu, co może prowadzić do nawiązania wzajemnych kontaktów,
• tworzy własny ceremoniał.
V. Kierunek działania wyboru patrona:
• Procedurę nadania imienia szkole opracowuje Zespół Koordynujący.
• W wyborach bierze udział cała społeczność szkoły (uczniowie, rodzice, nauczyciele), przedstawiciele społeczności lokalnej.
• Terminy realizacji poszczególnych etapów wyboru patrona ustala Zespół Koordynujący w porozumieniu z Dyrektorem szkoły.
• Dyrektor szkoły w porozumieniu z Zespołem Koordynującym wyznacza osoby odpowiedzialne za realizację zadań szczegółowych.
• Dyrektor szkoły kontroluje sprawny przebieg poszczególnych etapów i rozlicza odpowiedzialnych za ich realizację.
• Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski składają wspólny wniosek o nadanie szkole imienia.
• Imię szkole nadaje organ prowadzący w drodze uchwały, na wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
Plan i harmonogram działań związku ze zmiana imienia szkoły
Etap przygotowawczy |
|||
Lp. |
Działania |
Termin |
Odpowiedzialni |
|
Powołanie na posiedzeniu rady pedagogicznej zespołu do spraw zmiany nazwy szkole |
Sierpień/ wrzesień 2023 |
Dyrektor |
Opracowanie i przedstawienie na radzie pedagogicznej procedur oraz planu pracy nad zmianą imienia |
Wrzesień/ październik 2023 |
Zespół |
|
Poinformowanie organu prowadzącego oraz organu nadzoru o wszczęciu procedury zmiany nazwy szkole |
Październik 2023 |
Dyrektor |
|
Zapoznanie rodziców i uczniów z procedurą zmiany imienia szkoły |
Październik/ listopad 2023 |
Zespół/ wychowawcy |
|
Utworzenie na stronie internetowej szkoły zakładki dotyczącej zmiany nazwy szkole |
Październik 2023 |
Zespół |
|
Prowadzenie tablicy informacyjnej dotyczącej zmiany nazwy |
Na bieżąco |
Zespół |
|
Działania informacyjne skierowane do uczniów, rodziców, pracowników szkoły, mieszkańców miejscowości z obwodu szkoły |
Na bieżąco |
Zespół, wychowawcy |
|
Zgłaszanie propozycji nowej nazwy szkoły (patrona) przez: nauczycieli, uczniów i rodziców |
Październik/ |
Zespół |
|
Prezentacja wybranych nazw |
Grudzień 2023 |
Zespół |
|
Etap wyboru patrona (nazwy szkoły) |
|||
Lp. |
Działania |
Termin |
Odpowiedzialni |
Ogłoszenie informacji o wszczęciu procedury wyboru nazwy szkoły |
Październik 2023 |
Zespół |
|
Opracowanie regulaminu wyboru nowego imienia szkoły |
Październik 2023 |
Zespół |
|
Powołanie Komisji Wyborczej składającej się z przedstawicieli społeczności szkolnej |
Grudzień 2023 |
Dyrektor |
|
Ogłoszenie referendum związanego z wyborem patrona szkoły |
Grudzień 2023 |
Zespół |
|
Posiedzenie rady pedagogicznej zatwierdzające propozycję nowej nazwy szkoły |
Luty/marzec 2024 |
Dyrektor |
|
Skierowanie do organu prowadzącego wniosku o zmianę imienia i nadanie sztandaru szkole |
Marzec 2024 |
Dyrektor |
|
Wystosowanie pism do władz samorządowych, instytucji i sponsorów z prośbą o współpracę |
Kwiecień 2024 |
Dyrektor, Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców |
|
Etap popularyzacji patrona (nazwy szkoły) |
|||
Lp. |
Działania |
Termin |
Odpowiedzialni |
Popularyzacja patrona na lekcjach i godzinach wychowawczych, organizacja konkursów (literackich, plastycznych, konkursów wiedzy), wycieczek, uroczystości, marszów, festynów, itp. |
Od marca 2024 |
Zespół |
|
Wzbogacenie oferty biblioteki o pozycje związane z patronem szkoły |
Na bieżąco |
Dyrektor |
|
Etap przygotowania do uroczystości zmiany patrona (nazwy szkoły) |
|||
Lp. |
Działania |
Termin |
Odpowiedzialni |
Wystąpienie do samorząd gminy, rad sołeckich, rady rodziców, społeczeństwa i sponsorów z prośba o pomoc w sfinansowaniu sztandaru szkoły |
Marzec 2024 |
Dyrektor |
|
Opracowanie projektu sztandaru, zaprojektowanie okolicznościowych odznak, emblematów (konkurs), itp. oraz zlecenie ich wykonania |
Od marca 2024 |
Dyrektor, Zespół |
|
Aktualizacja ceremoniału szkoły |
Kwiecień 2024 |
Dyrektor, Zespół |
|
Utworzenie kącika pamięci patrona oraz okolicznościowej gazetki i folderu promującego szkołę i patrona |
Kwiecień 2024 |
Zespół |
|
Rozpropagowanie nowej nazwy szkoły w środowisku |
Czerwiec 2024 |
Zespół |
|
Uroczyste wręczenie sztandaru i oficjalne nadanie imienia szkole |
|||
Lp. |
Działania |
Termin |
Odpowiedzialni |
Opracowanie i przygotowanie uroczystego wystroju szkoły |
Listopad 2024 |
Zespół, Nauczyciele |
|
|
Akademia połączona z częścią artystyczną, nadanie i poświęcenie sztandaru w 110 rocznicę złożenia przysięgi i wyruszenia do walki o honor i wolność Ojczyzny przez radomyski oddział Związku Strzeleckiego. Wydarzenia te miały miejsce na placu szkolnym w dniu 4 sierpnia 1914r. |
Listopad 2024 |
Dyrektor, Zespół, Nauczyciele |
VI. Określenie zasad i terminu zgłaszania kandydatur na patrona szkoły
A/ ZASADY OGÓLNE
1. Kandydatury na patrona szkoły mogą zgłaszać:
- uczniowie,
- rodzice,
- nauczyciele, pracownicy obsługi i administracji Publicznej Szkoły Podstawowej w Radomyślu nad Sanem,
- przedstawiciele społeczności lokalnej.
2. Kandydatury na patrona są zgłaszane na drukach wg wzoru nr 1 (do pobrania w sekretariacie szkoły).
Zgłaszane kandydatury winne są spełniać wymagania wynikające z Rozporządzenia.
3. W celu zbierania kandydatur, tworzenia list rankingowych oraz sporządzania stosownej dokumentacji dyrektor powołuje Komisję Wyborczą.
4. W skład Komisji Wyborczej wchodzą: przedstawiciel Rady Pedagogicznej, przedstawiciel Rady Rodziców oraz przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego.
5. Wyniki dotyczące wyboru kandydatów zostaną wywieszone na gazetce szkolnej oraz zamieszczone na stronie internetowej szkoły w zakładce poświęconej nadaniu szkole imienia.
B/ ZASADY WYBORU KANDYDATA NA PATRONA PRZEZ UCZNIÓW
1. Każdy uczeń zgłasza jedną propozycję kandydata na patrona – na druku wg wzoru nr 1.
2. Klasa przygotowuje plakat informacyjny, promujący własnego kandydata na patrona.
3. Komisja wyborcza sporządza listę rankingową kandydatów.
4. Do drugiego etapu przechodzi kandydat najczęściej wymieniany we wnioskach.
5. W przypadku uzyskania takiej samej liczby głosów przez kandydatów, o przejściu danego kandydata do drugiego etapu decyduje Zarząd Samorządu Uczniowskiego.
6.Komisja Wyborcza ogłasza kandydata uczniów na patrona do końca grudnia 2023 roku.
C/ ZASADY WYBORU KANDYDATA NA PATRONA PRZEZ RODZICÓW
1. Każdy rodzic ma prawo zgłosić jedną propozycję kandydata na patrona – na druku wg wzoru nr 1.
2. Komisja Wyborcza sporządza listę rankingową kandydatów zgłoszonych przez rodziców.
3. Do drugiego etapu przechodzi kandydat najczęściej wymieniany we wnioskach.
4. W przypadku uzyskania takiej samej liczby głosów o przejściu kandydata do drugiego etapu decyduje Zarząd Rady Rodziców.
5.Komisja Wyborcza ogłasza kandydata rodziców na patrona szkoły do końca grudnia 2023 roku.
D/ ZASADY WYBORU KANDYDATA NA PATRONA PRZEZ RADĘ PEDAGOGICZNĄ, PRACOWNIKÓW OBSŁUGI I ADMINISTRACJI, PRZEDSTAWICIELE SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ
1. Każdy nauczyciel, pracownik obsługi i administracji ma prawo zgłosić jedną propozycję kandydata na patrona – na druku wg wzoru nr 1.
2. Komisja Wyborcza sporządza listę rankingową zgłoszonych kandydatów.
4. Do drugiego etapu przechodzi kandydat najczęściej wymieniany we wnioskach.
5. W przypadku uzyskania takiej samej liczby głosów o przejściu kandydata do drugiego etapu decyduje głosowanie jawne wszystkich nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
6.Komisja Wyborcza ogłasza kandydata nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi na patrona szkoły do końca grudnia 2023 roku.
PRZEWODNICZĄCY- DYREKTOR SZKOŁY POWOŁUJE KAPITUŁĘ (W SKŁAD KTÓREJ WCHODZĄ: DYREKTOR, 2 PRZEDSTAWICIELI RADY PEDAGOGICZNEJ, 2 PRZEDSTAWICIELI RADY RODZICÓW, 2 PRZEDSTAWICIELI SPOŁECZNOŚCI UCZNIOWSKIEJ, 2 PRZEDSTAWICIEL SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ- 9 OSOBY), KTÓRA WYBIERA 1 Z 3 OSÓB.
Wzór nr 1
Zgłoszenie kandydata na Patrona Publicznej Szkoły Podstawowej w Radomyślu nad Sanem
Zgłaszam/zgłaszamy kandydaturę …………………………………………………………
na Patrona Publicznej Szkoły Podstawowej w Radomyślu nad Sanem
Uzasadnienie
……..……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………
Podpis/-y zgłaszajacego/zgłaszajacych
VII.ZASADY WYBORU PATRONA SZKOŁY
1. Prawo do wyboru patrona szkoły mają uczniowie i ich rodzice, nauczyciele, pracownicy obsługi i administracji Publicznej Szkoły Podstawowej w Radomyślu nad Sanem, przedstawiciele społeczności lokalnej.
2. Wybór patrona szkoły następuje w drodze tajnego głosowania na jednego z trzech wybranych wcześniej kandydatów.
3. Każdy głosujący może oddać tylko jeden głos na karcie głosowania – wzór nr 2.
4. Termin głosowania: ……………………………………………………………………………
5. Za organizację, przebieg głosowania, liczenie głosów, przygotowanie protokołu z wyboru oraz poinformowanie o wynikach odpowiada Komisja Wyborcza.
6. Komisja Wyborcza ogłasza wyniki wyborów na patrona szkoły do końca grudnia 2023 roku.
7. Wyniki wyborów zostaną wywieszone na gazetce szkolnej oraz zamieszczone na stronie internetowej szkoły w zakładce poświęconej zmianie szkole imienia.
8. W przypadku uzyskania przez kandydatów takiej samej liczby głosów, o wyborze patrona decyduje Komisja Wyborcza w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
Wzór nr 2
KARTA DO GŁOSOWANIA
w wyborach Patrona Publicznej Szkoły Podstawowej w Radomyślu nad Sanem
Kandydaci:
……………………………..…………………………..
……………………………..…………………………..
…………………………………………………………..
INFORMACJA
Głosować można tylko na jednego kandydata, stawiając znak „x” w kratce po lewej stronie, obok nazwiska.
Postawienie znaku „x” w kratce obok nazwiska dwóch lub więcej kandydatów albo niepostawienie znaku „x” w żadnej kratce powoduje nieważność głosu.