Sprawozdanie z pracy Szkolnego Koła Wolontariatu za I semestr w roku szkolnym 2022/2023

Zgodnie z ideą wolontariatu, wolontariusze wraz z opiekunami organizowali i realizowali różne przedsięwzięcia. Podejmowana przez uczniów aktywność wpływała pozytywnie na rozwój ich osobowości oraz kształcenie postawy otwartości i wrażliwości na potrzeby innych, dostarczała alternatywnych form spędzenia wolnego czasu.

W trakcie I semestru Szkolny Klub Wolontariatu podjął się organizacji następujących przedsięwzięć:

Nasza szkoła odpowiedziała na apel Ministerstwa Edukacji i Nauki i włączyła się do udziału w akcji „Szkoła pamięta”. Podobnie jak w ubiegłych latach nasi uczniowie, zarówno z klas młodszych, jak i starszych z ogromnym zaangażowaniem odwiedzili i uporządkowali opuszczone groby na cmentarzu parafialnym w Radomyślu nad Sanem. Wizyta na cmentarzu była duchowym przeżyciem dla wszystkich uczestników. Tak uczczono pamięć o tych, którzy od nas odeszli. Dużą część programu zajęły odwołania do miejsc pamięci w naszym regionie i działań naszej szkoły, zmierzających do ich upamiętniania. Przygotowane zostały gazetki klasowe zawierające barwy narodowe, wystawy poświęcone postaciom ważnym dla historii narodu. Uczniowie kl. IV Szkoły Podstawowej odszukali i zgromadzili pamiątki rodzinne przekazywane z pokolenia na pokolenie. Również nauczyciele przedszkola przybliżyli przedszkolakom wartości patriotyczne, symbole Polski, walki o niepodległość Ojczyzny oraz ludzi zasłużonych. Akcja miała na celu uwrażliwić dzieci i młodzież na potrzebę pielęgnowania pamięci o bohaterach naszej wolności oraz o ważnych osobach. Uczniowie poprzez te działania poznawali historię związaną z odwiedzanymi miejscami oraz osoby, które zapisały się w historii – tej ogólnonarodowej i lokalnej.

Akcja edukacyjna „Orlęta. Grodno ‘39”- 1 listopada 1918 roku Armia Czerwona zajęła Lwów. Zaskoczeni Polacy natychmiast podjęli obronę. Niestety, nie mogli liczyć na szybką pomoc z innych części kraju, bo wtedy jeszcze nie było niepodległej Polski. To nic, że mieszkańcy mieli niewiele broni, a jeszcze mniej doświadczenia, jak się z nią obchodzić. Najważniejsze, że były gorące serca pałające miłością do Ojczyzny. Ponieważ dorośli przebywali na innych frontach – wciąż trwała pierwsza wojna światowa – w zaszczytnym obowiązku walki o wolność i niepodległość postanowili zastąpić ich najmłodsi mieszkańcy Lwowa. Do szeregów Obrońców pośpieszyły lwowskie dzieci, nazwane Orlętami. Dumne i wolne jak te królewskie ptaki…To oni rzucili hasło: Nie damy Lwowa! I ruszyli do walki z hasłem na ustach: Bóg, Honor, Ojczyzna. 21 I 22 listopada 1918 r. polskie oddziały odbiły cały Lwów z rąk Ukraińców. Ceną wolności była śmierć kilkuset obrońców Lwowa. W skład ochotniczych wojsk polskich wchodzili uczniowie, studenci, robotnicy, urzędnicy, chłopcy i dziewczęta. Walczono najpierw praktycznie gołymi rękami, później – już ze zdobytą na wrogu bronią. Najmłodszy Jaś Kujawski miał 9 lat. Jeden z nich, 13-letni Antoś Pietrykiewicz został najmłodszym w historii kawalerem Orderu Virtuti Militari. Polegli, byśmy mogli żyć wolni – głosi napis na Pomniku Chwały na Cmentarzu Orląt we Lwowie, gdzie zawsze palą się znicze i leżą świeże kwiaty. Aby przypomnieć tamte wydarzenie i oddać hołd młodym, dzielnym obrońcom Lwowa uczniowie kl.VI, VII i VIII wzięli udział w akcji edukacyjnej „Orlęta. Grodno ‘39” pod patronatem Ministra Edukacji i Nauki. W ramach akcji edukacyjnej zostały opracowane scenariusze zajęć oraz wideo-lekcja. Wraz z dodatkowymi materiałami informacyjnymi i plakatem stanowiły zestaw materiałów, które przybliżyły tematykę rocznicy sowieckiej agresji z 17 września 1939 roku. Zwieńczeniem zajęć był wyjazd do kina „Helios” w Stalowej Woli  i udział w najnowszej filmowej produkcji Telewizji Polskiej oraz Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych pod tym samym tytułem „Orlęta. Grodno ’39”. Pierwsza produkcja filmowa o agresji wojsk sowieckich na Polskę we wrześniu 1939 r. przedstawiająca historię heroicznej walki cywilnych mieszkańców Grodna, w dużej mierze harcerzy i młodzieży szkolnej, z rosyjskim najeźdźcą przybliżyła młodym ludziom temat Orląt grodzieńskich.

W październiku Szkolne Koło Wolontariatu we współpracy ze Środowiskowym Domem Samopomocy w Radomyślu nad Sanem zorganizowało akcję charytatywną „Herbatka dla Seniora na jesienne wieczory” z okazji przypadającego na 14 listopada Ogólnopolskiego Dnia Seniora. W ramach inicjatywy przez cały miesiąc zbierane były herbaty, ciastka, które zostały przekazane Seniorom z Dziennego Domu Seniora+ w Pniowie. Życzyliśmy wielu lat w zdrowiu, spokoju i radości, ażeby mogli spełniać swoje marzenia i realizować pasje. Zostaliśmy mile powitani, ugoszczeni, a radość oraz łzy wzruszenia w ich oczach, było dla nas największym podziękowaniem. Inicjatywa, jaka zrodziła się w szkole i oddziałach przedszkolnych miała na celu integrację międzypokoleniową oraz podziękowanie osobom starszym za ich wkład w rozwój młodego pokolenia.

W pierwszy piątek października 2022 roku w naszej szkole obchodziliśmy Światowy Dzień Uśmiechu. Chcieliśmy tym samym przekonać siebie i innych, że człowiek radosny, to człowiek szczęśliwszy. Samorząd Uczniowski we współpracy ze Szkolnym Kołem Wolontariatu przygotował na korytarzu stanowisko fotograficzne, gdzie dzieci mogły sobie zrobić zdjęcie wykorzystując do tego specjalną foto ramkę. Radość i zainteresowanie było ogromne. Przygotowano gazetkę tematyczną i karteczki z sentencjami. Uczniowie mieli możliwość zapisania na specjalnie przygotowanych karteczkach imienia i nazwiska osoby, której życzą uśmiechu, na co dzień. Uśmiechajmy się, bo minuta śmiechu działa jak 45 minut relaksu, a ponadto przedłuża życie o 10 minut!

29 września obchodziliśmy Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. Święto ustanowione przez Polską Izbę Książki w rocznicę urodzin Janiny Poronińskiej, autorki książek dla dzieci i młodzieży, współzałożycielki „Płomyka”. To dzień, który stwarza kolejną okazję do wprowadzenia przedszkolaków w magiczny świat bajek, opowiadań i wierszy. Celem akcji było promowanie głośnego czytania dzieciom, nabywanie przyjemności z czytania i słuchania, a także poczucia przynależności do społeczności czytelniczej. Z tej okazji grupę Sówek odwiedziła klasa 7 z p. N. Woźnicą. Starsze koleżanki i koledzy przeczytali przedszkolaczkom bajkę o przygodach Fenka. Dzieci w skupieniu i zaciekawieniu słuchały bajkowych opowieści oraz z wielką ochotą oglądały kolorowe ilustracje. Była to też świetna okazja do wspólnych zabaw. Okazji do czytania dzieciom jest wiele i powinniśmy robić to jak najczęściej zarówno w domu, jak i w przedszkolu. Czytanie na głos stymuluje rozwój dzieci, wzbogaca ich słownictwo oraz rozwija wyobraźnię. Warto i trzeba czytać dzieciom! Tej zasady się trzymamy i codziennie głośno czytamy!

Akcja Pomocy Polakom na Wschodzie zakończyła się sukcesem, zebraliśmy dużą ilość najpotrzebniejszych rzeczy! Spakowane i posegregowane przez uczniów produkty zostały we wtorek, tj., 12.12.2022 roku dostarczone przez Opiekuna Szkolnego Koła Wolontariatu do punktu zbiorczego (sklep „Sezam 2” w Tarnobrzegu, ul. Wyspiańskiego). Następnie polska sieć handlowa „Nasz Sklep” S.A przekazała zebrane artykuły Podkarpackiemu Urzędowi Wojewódzkiemu w Rzeszowie, który to dostarczył je naszym rodakom w tygodniu poprzedzającym okres Świąt Bożego Narodzenia. Swoją postawą okazaliśmy zrozumienie i pomocną dłoń drugiemu człowiekowi, który znalazł się w sytuacji przymusowej - emigracji wojennej.

W ramach działań Szkolnego Koła Wolontariatu w dniach od 13 do 14 grudnia 2022 roku. W naszej szkole odbyła się zbiórka makulatury. Dołączyliśmy do zbiórki pomiędzy wioskami naszego regionu na rzecz budowy kolejnej studni w Afryce. Uczniowie naszej szkoły, pracownicy oraz mieszkańcy Radomyśla z otwartością serca odpowiedzieli na nasz apel.

Akcja pod nazwą „kiermasz książek z Księgarnią Tuliszków” ma już w naszej szkole tradycję i z roku na rok wzbudza coraz większe zainteresowanie ze strony społeczności szkolnej. Jedni kupowali, a inni chcieli posiedzieć, poczytać i pooglądać, po prostu przyjemnie spędzić czas w otoczeniu kolorowych, pięknie wydanych książek. Przeznaczone do sprzedaży książki wyeksponowane zostały na specjalnie w tym celu przygotowanych stołach. Podczas kiermaszu bardzo pomocni byli członkowie Samorządu Uczniowskiego a także Wolontariusze. Organizatorom kiermaszu udało się sprzedać książki na kwotę 1634, 80. Akcja cieszy się tak dużym powodzeniem, że na pewno odbędą się kolejne edycje.

W dniach od 01-22 grudnia 2022 roku w Zespole Szkół w Radomyślu nad Sanem zorganizowana została wielka zbiórka monet w ramach ogólnopolskiej akcji o nazwie „ Góra Grosza”.  Uczniowie i Przedszkolaki naszej szkoły nie pozostali obojętni na krzywdę drugiej osoby i chętnie się do tej akcji przyłączyli. Cała społeczność szkolna, co jakiś czas z wielką satysfakcją i zaangażowaniem wrzucała do słoików drobne monety, które z dnia na dzień robiły się coraz cięższe i pełniejsze. Po zakończeniu akcji przyszła pora na podliczenie wszystkich pieniędzy wrzuconych na przestrzeni tych kilku tygodni. Zebrane pieniądze zostały posegregowane, policzone i zważone oraz umieszczone w woreczkach. Uszykowano 6 paczek, które pojedynczo nie mogły ważyć więcej niż 10 kilogramów. Paczki zostały zawiezione na pocztę przez Opiekuna Szkolnego Koła Wolontariatu i Opiekuna SU, skąd wysłano je na adres wskazany przez organizatora. Finalnie udało nam się zebrać kwotę 823,21, która w całości zasili Towarzystwo Nasz Dom. Zebrane pieniądze pomogą dzieciom, które wychowują się w trudnych warunkach (poza swoją rodziną-w domach dziecka czy w rodzinach zastępczych). Udział w akcji pomógł uzmysłowić naszym uczniom, że oddając chociażby jeden grosz, można zrealizować wielkie przedsięwzięcia na rzecz dzieci w trudnej sytuacji życiowej.

Już po raz drugi w naszej szkole Koło wolontariatu wraz z pedagogiem szkolnym zorganizowało akcję charytatywną „Gwiazdka dla kociaka i psiaka”. Przez cały grudzień uczniowie przynosili dary na rzecz stalowowolskich fundacji opiekujących się bezdomnymi zwierzętami: Kocia wyspa oraz Psia Przystań. W tym roku udało się zebrać głównie artykuły żywnościowe.W tym roku chcieliśmy jeszcze mocniej zaangażować się w akcję, dlatego zrodził nam się pomysł, aby uczniowie podczas warsztatów z pedagogiem szkolnym przygotowali własnoręcznie drapaki dla kotów. Szczególne zaangażowanie w akcję mieli uczniowie klasy V, którzy na cotygodniowych zajęciach wykonywali drapaki.

BohaterON – włącz historię! To ogólnopolska kampania o tematyce historycznej mająca na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego. Nazwa projektu sygnalizowała chęć włączenia do świadomości społecznej wydarzeń realizowanych w celu promocji dziejów naszego narodu oraz historii ludzi żyjących w czasach drugiej wojny światowej i wykazujących się patriotyczną postawą – osób, które nie chciały zostać bohaterami i wcale się za nich nie uważają, ale narażając swoje życie w walce o ojczyznę, stały się wzorami do naśladowania. Wybuch powstania i heroiczna walka nie byłyby możliwe bez bohaterstwa tysięcy Polaków, w tym dzieci i młodzieży. Powstanie Warszawskie do dzisiaj odgrywa istotną rolę we wzmacnianiu polskiego patriotyzmu. W ramach akcji BohaterON w Zespole Szkół w Radomyślu nad Sanem uczniowie klas I-III, IV-VI, VII-VIII uczestniczyli w lekcjach o tematyce patriotycznej, uświadamiających ogromną rolę i poświęcenie uczestników Powstania Warszawskiego. Uczniowie kl. I-III podczas zajęć zostali wprowadzeni przez nauczyciela historii w tematykę Powstania Warszawskiego i losy Powstańców Warszawskich. Obejrzeli przedstawienie kukiełkowe Niebajka o Powstaniu Warszawskim. Przedstawienie dla najmłodszych oparte na relacji dziadek – wnuczka, w prosty sposób wyjaśniło dzieciom, czym jest bohaterstwo, czyn patriotyczny i co zrobić, by móc się nazwać patriotą. Pokazało, co dla Powstańców Warszawskich znaczy pamięć o historii oraz jak ważna jest dla nich korespondencja z dzisiejszymi, młodymi patriotamiUczniowie wykonali rysunki na temat: Jestem patriotą/patriotką. Narysowali siebie w sytuacji, która pokazuje, że są patriotami w czasie pokoju. Uczniowie kl. I-III podjęli się zadania pokolorowania patriotycznych kolorowanek, nawiązujących do wydarzeń z 1 sierpnia 1944 roku. Zaś uczniowie klasy IV-VI poznali historię Pana Stanisława. Przenieśli się wraz z nim do wojennej, powstańczej Warszawy i byli świadkami pięknej przyjaźni małego chłopca i dzielnej łączniczki. Posłuchali o tym, że nawet w najtrudniejszych chwilach pojawiał się promyk nadziei i poczucie, że warto było narażać życie, aby przenieść listy, które dawały nadzieję i dostarczały radości w świecie opanowanym przez zło. Przekonali się, jak szybko trzeba było dorosnąć, i że w wojnie nie ma w pełni szczęśliwych zakończeń. Słuchowisko wprowadziło uczniów w powstańczy klimat, odpowiedziało na pytanie, jaką rolę w powstaniu pełnił tytułowy „roznosiciel nadziei”. Pomogło uczniom zrozumieć, czym wówczas kierowała się młodzież i w jakich warunkach musiała się odnaleźć, by przetrwać. Pokazało relacje międzyludzkie, solidarność i współpracę w czasie, gdy na szali stawiono się własną rodzinę kontra miłość do Warszawy, do Polski. Po wysłuchaniu słuchowiska, a przed pracą w grupach, nauczyciel wprowadził uczniów w czasie rozmowy w tematykę II wojny światowej i Powstania Warszawskiego. Uczniowie, włączali się w pogadanki i dyskusje na temat udziału w Powstaniu Warszawskim młodych ludzi. Z zainteresowaniem czytali biogramy Powstańców. Podsumowaniem pracy w grupach były przepięknie wykonane plakaty i gazetki tematyczne. Chętni uczniowie zredagowali kartki do Powstańców: „ Dziękuję, że dzięki Panu żyję w wolnej Polsce. Dziękuję za odwagę i poświęcenie w walce o wolność Polski, życząc zdrowia i długich szczęśliwych lat życia. Życzę, aby wszyscy pamiętali o Pana niezłomnej postawie”. Swoje słowa często opatrzyli rysunkami symboli Powstania lub ilustracjami nawiązującymi do podjętych przez Powstańców działań wojennych. To tylko niektóre z podziękowań i życzeń, jakie uczniowie przekazali online uczestnikom Powstania Warszawskiego w ramach pięknej akcji Bohater ON. Mamy nadzieję, że dzięki zaangażowaniu naszych uczniów i ich rodziców sprawimy nieoczekiwaną radość Bohaterom, których postawa jest dla nas wspaniałym wzorem patriotyzmu, poświęcenia i niezłomności. Powstanie Warszawskie to symbol waleczności i męstwa nie tylko dla mieszkańców Warszawy, ale dla nas Polaków. 78 Lat temu nasi przodkowie stanęli do nierównej walki ze znienawidzonym wrogiem pragnąc wolności, wolnej Polski. To też jedno z najtragiczniejszych wydarzeń w polskiej historii. Czy powstańcy walczyli dniem i nocą bez przerwy? Oczywiście nie, oprócz prowadzenia swoich działań podziemnych, wiedli tzw. życie codzienne. Inne, niż w naszym rozumieniu, ale niepozbawione prozy życia, którą znamy. W specjalnym odcinku Historii bez cenzury,  uczniowie kl. VII i VIII SP w Radomyślu nad Sanem dowiedzieli się, jak wyglądało funkcjonowanie powstańców pomijając perspektywę walk. Co jedli, gdzie spali, jak dbali o higienę? Jak wyglądały śluby i wesela w tamtych czasach? Czemu tylu powstańców lubiło tańczyć i śpiewać, czy wypadało to robić? Było trochę przestrzeni na normalność, ale czy to im wystarczało? Wszak każdy z nich miał swoje marzenia, pragnienia, słabości, wątpliwości. Zespoły klasowe uczestniczyły w lekcjach historii o zwykłym życiu w niezwykłym czasie. Podsumowując akcję Bohater ON, uczniowie zgodnie stwierdzili, że Patriotą można być zawsze, zarówno w czasie wojny, jak i  w czasie pokoju. My mamy szczęście żyć w pokoju, ale możemy być takimi sami patriotami jak Powstańcy Warszawscy.

Z obserwacji opiekuna wolontariatu oraz informacji zwrotnych od wolontariuszy wynika, że udział w wolontariacie szkolnym jest dla naszych uczniów bardzo ważnym i ciekawym doświadczeniem. Wolontariat sprawił im wiele radości – cieszyli się, że mogą bezinteresownie pomagać innym; bawić się i rozmawiać z młodszymi dziećmi oraz dawać im dobry przykład; obserwować reakcje osób, którym pomagali (podziękowania, łzy wzruszenia); miło spędzać czas w szkole; zaprzyjaźniać się z innymi wolontariuszami; robić to, co lubią i na czym się znają. Wolontariat jest także swoistą szkołą życia, dzięki której wiele się nauczyli – jak sami mówili wolontariat nauczył ich: cierpliwości, systematyczności, pracowitości, odpowiedzialności, większego szacunku do innych, bycia bardziej bezinteresownym. Zapytałam naszych wolontariuszy jak zachęciliby innych do zaangażowania w wolontariat. Oto niektóre z ich wypowiedzi:

• Bezinteresowna pomoc to coś pięknego i dobrego a sam wolontariat to bardzo miłe i ciekawe spędzanie czasu.

 • Wolontariat otwiera ludzi na drugiego człowieka, na jego potrzeby.

• Pomaganie innym może pomóc Ci w przyszłości, ponieważ dzięki temu uczysz się jak być wrażliwym na potrzeby innych.

• Bezinteresowne pomaganie innym sprawia ogromną satysfakcje.

• Bycie wolontariuszem, to wielka odpowiedzialność, jednak warto pomagać.

• Pomoc innym sprawia wiele radości.

• To wspaniałe uczucie pomagać innym i można je poczuć właśnie, gdy jest się wolontariuszem.

 • Jest to świetna okazja do rozwijania siebie, swoich mocnych stron, a także nauczenie się czegoś nowego.

• Na zawsze w pamięci pozostają obrazy radości, wdzięczności i uśmiechu drugiego człowieka.

Spostrzeżenia, wnioski do dalszej pracy:

1. Kontynuować działania w ramach wolontariatu, opierając się na wartościach uniwersalnych, promować ideę pomagania w środowisku szkolnym i lokalnym.

2. Wzmacniać właściwe zachowania uczniów, równocześnie rozwijając ich zainteresowania i zdolności, dając możliwości sprawdzenia się w różnych formach pomagania.

3. We współpracy z nauczycielami, wychowawcami, rodzicami uczniów aktywizować dzieci i młodzież do udziału w wolontariacie stałym i akcyjnym.

4.  Współpracować z instytucjami wspierającymi wolontariat.

5.  Brać udział w szkoleniach, warsztatach, spotkaniach dla koordynatorów, opiekunów w doskonaleniu w zakresie pracy z młodzieżą.

Autor: Małgorzata Rutkowska