Mobilne Laboratorium Przyszłości w naszej szkole

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech. Misją programu  jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Celem inicjatywy jest wsparcie w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). 

Począwszy od września 2022 roku,  szkoły podstawowe odwiedzane są przez ekipy Mobilnych Laboratoriów Przyszłości, aby wspierać proces wykorzystywania tych rozwiązań. Mobilne Laboratoria Przyszłości realizowane są przy wsparciu Instytutu Badań Edukacyjnych, Ośrodka Rozwoju Edukacji oraz Centrum GovTech.

7 lutego 2023 roku naszą szkołę odwiedzili edukatorzy z Mobilnego Laboratorium Przyszłości i przeprowadzili zajęcia pokazowe dla uczniów klas IV-VI. Zajęcia warsztatowe dotyczyły następujących bloków tematycznych:

Długopisy3D
Nauka przez doświadczenia oraz kontakt ucznia z fizycznym przedmiotem czy modelem jest według wielu badań skuteczniejsza od posługiwania się opisami i zdjęciami. Dlatego uczniowie rysowali proste modele przy pomocy długopisów 3D, aby następnie przejść do druku trójwymiarowego.

Druk 3D

Wprowadzenie w świat druku 3D na przykładzie drukarki filamentowej. Uczniowie w ciągu 1 godziny lekcyjnej zapoznali się z budową drukarki, własnościami wydruków oraz typami materiałów, z których można drukować. Ponadto w ramach ćwiczenia uczniowie  obserwowali pracę drukarki i jej finalny efekt.

 LEGO EDUCATION SPIKE

Od łatwych lekcji początkowych do nieograniczonych, kreatywnych projektów - LEGO Education SPIKE rozwija umiejętności krytycznego myślenia, analizowania danych
i rozwiązywania złożonych, rzeczywistych problemów u wszystkich uczniów, bez względu na ich dotychczasowy poziom wiedzy. Rozwiązanie to składa się z klocków LEGO, programowalnego elementu HUB z kilkoma portami, języka programowania Scratch oraz modułów do nauki STEAM, rozwijających pewność siebie i umiejętność krytycznego myślenia.

Edukatorzy stworzyli w klasie przestrzeń do zabawy i eksperymentów, do kreatywnego myślenia i szukania konstruktywnych rozwiązań. Uczyli pracy zespołowej i odkrywania szkolnych supermocy, czyli naturalnych predyspozycji i talentów uczniów.

Dziękujemy.

Autor: Edyta Mciurzyńska