Realizacja projektu edukacyjnego „Zdrowo jem, więcej wiem!”

Od 14 września 2022r. do 11 stycznia 2023r. dzieci z „zerówki” realizowały zadania zawarte w projekcie Fundacji Banku Ochrony Środowiska, stworzonym z troski o zdrowie młodego pokolenia. Jego głównym celem jest wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania. W projekcie uczestniczyło 23 dzieci i zrealizowaliśmy następujące zadania:

Warzywa i owoce na co dzień i od święta

Jesienią, dzieci przynosiły do przedszkola owoce i warzywa. Umieszczaliśmy je w kąciku przyrody, aby móc je bezpośrednio oglądać oraz uzupełniać o brakujące dary natury. W ten sposób kącik przyrody zamienił się w kolorowy stragan, gdzie można było skosztować różnych odmian jabłek, gruszek, śliwek itp. W kolejnych dniach pojawiły się również na naszym straganie owoce egzotyczne znane i mniej znane dzieciom, jak np. awokado czy granat. Dzieci poznawały zgromadzone owoce i warzywa nie tylko za pomocą zmysłu wzroku lecz również dotyku, węchu i smaku. Ostatnie doznania smakowe okazały się najciekawsze. Dzieci nie boją się nowych smaków, są otwarte na nie i chętnie kosztują nieznanych produktów. Było wiele okazji do poznawania nowych smaków, począwszy od degustacji pokrojonych owoców i warzyw, poprzez owocowe szaszłyki, owocowe cudaki i sok jabłkowo – marchewkowy, kończąc na sałatce owocowej, która była prawdziwą witaminową  ucztą. Podczas tych działań dzieci wykazywały się dużą aktywnością, doskonaliły samodzielność w posługiwaniu nożykiem, obieraczką, a przy współudziale nauczyciela obsługiwały sokowirówkę  ale najważniejsze, że poznały wartość odżywczą  spożywanych owoców i warzyw i ich rolę w codziennej diecie. Zgromadzone na naszym straganie warzywa, w tym rzepka i kalarepka, które dzieci bardzo zainteresowały, stały się  inspiracją do zorganizowania przedstawienia w oparciu o wiersz Jana Brzechwy pt. ”Na straganie’. Dzieci same wybrały sobie role, w których czuły się najlepiej. Rodzice pomogli w przygotowaniu strojów poszczególnych warzyw i rozpoczęliśmy przygotowania do występu, który miał swój finał podczas obchodów Dnia Zdrowego Śniadania w naszej szkole.

 ”Co powinny jeść dzieci? Piramida Zdrowia”

Dzieci z „zerówki” już niejednokrotnie spotkały się z Piramidą Zdrowia. Wiedzą, że najważniejsza jest jej podstawa. Dzieci były zainteresowane przykładami różnej aktywności fizycznej zaprezentowanymi na modelu piramidy. Owe przykłady zachęciły dzieci  do opowiadania o swoich ulubionych formach ruchu. Są  to najczęściej jazda na rowerze, hulajnodze, czy gra w piłkę nożną. Po omówieniu podstawy piramidy przeszliśmy do omówienia jej poszczególnych pięter. Wiedziały, że na dole Piramidy Zdrowia znajdują się owoce i warzywa, ale nie wiedziały, dlaczego jest ich tam tak dużo. Padały różne propozycje, ale stwierdzenie, że: jest ich dużo, bo należy ich jeść najwięcej ze wszystkich produktów, było dla dzieci dużym zaskoczeniem. Kolorowe owoce i warzywa są nie tylko ładne, ale przede wszystkim bardzo zdrowe. Dostarczają potrzebnych witamin i minerałów, lecz dodatkowo zawierają cenne substancje chroniące nasz organizm przed chorobami. Aby dostarczyć organizmowi jak najwięcej potrzebnych składników należy jadać wszystkie warzywa, a te które można, najlepiej na surowo. Analizując kolejne piętro z produktami zbożowymi dzieci poznały całe bogactwo kasz i płatków. Dowiedziały się, że w produktach zbożowych występują witaminy z grupy B, dzięki którym mogą się dobrze uczyć i mają siłę do zabawy i nauki. Dzieci wymieniały swoje ulubione potrawy z tej grupy i były to najczęściej płatki kukurydziane z mlekiem, czy płatki cini minis, lub kulki czekoladowe z mlekiem? Owsiankę, czy kaszkę na mleku dzieci jedzą sporadycznie i to najczęściej w przedszkolu. Następną grupą produktów jest mleko i produkty mleczne. Dzieci dowiedziały się o złych i dobrych bakteriach. O tym, że te złe wywołują choroby, a dobre, znajdujące się w jogurtach i kefirach, chronią nas przed nimi. Dzieci chcą być silne i zdrowe, ale nie wiedzą, że gwarantuje im to białko zawarte w pożywieniu. Źródłem białka jest m.in. mięso. Ta grupa znajduje się prawie na szczycie piramidy, co oznacza, że mięso i wędliny zaleca się jeść raczej rzadko, co było dla dzieci również dużym zaskoczeniem. Najlepiej jeść ryby i w niewielkich ilościach pieczony drób. Dużym zaskoczeniem dla dzieci była informacja, że białko znajduje się w roślinach strączkowych, np. w fasoli. Na samym szczycie piramidy znajduje się grupa tłuszczów, których w codziennej diecie powinno znaleźć się bardzo mało. Oleje i oliwa, czyli te „dobre” tłuszcze najlepiej spożywać na surowo, jako dodatek do surówek z warzyw. I tu znów przykre zaskoczenie dla dzieci: ich ulubione frytki, smażone na głębokim oleju są niezdrowe. Oprócz aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania należy przestrzegać jeszcze takich warunków jak: należy pić przynajmniej 6 szklanek wody dziennie; ograniczyć spożycie cukru, gdyż zbyt duże jego spożycie  może prowadzić do wielu chorób cywilizacyjnych; nie należy jeść słodyczy, gdyż nadmiar cukru skutkuje próchnicą, nadpobudliwością, nadwagą, a nawet otyłością; Należy się wysypiać. przynajmniej 10 godzin na dobę; Ograniczyć korzystanie z telewizji i urządzeń elektronicznych; Ważne jest dbanie o zęby, aby zapobiegać próchnicy, która ma zły wpływ na ogólny stan zdrowia; Należy kontrolować wagę, aby móc wcześnie wykryć i eliminować niekorzystne zmiany w rozwoju fizycznym dzieci. Wiedząc, że należy się odżywiać zgodnie z Piramidą Zdrowia, być aktywnym fizycznie i spełniać inne warunki, o których rozmawialiśmy, dzieci mogły ocenić własny sposób odżywiania się i prowadzony tryb życia.

Dzielimy się wiedzą: owoce i warzywa, Piramida Zdrowia

Dzieci z „zerówki” mają wiele okazji do wspólnych zabaw, zarówno z młodszymi, jak i starszymi kolegami z naszej szkoły. Realizując zadanie: „Warzywa i owoce na co dzień i od święta” częstowaliśmy się darami jesieni, które dzieci przynosiły do kącików przyrody. Uczniowie klasy I poczęstowali nas kolorowymi, owocowymi szaszłykami. My zrewanżowaliśmy się im tym samym podczas wspólnego spotkania. Grupę dzieci młodszych ugościliśmy samodzielnie wykonaną sałatką owocową. Oprócz poczęstunku zawsze towarzyszyła nam aktywność fizyczna, tak ważna dla zdrowia i samopoczucia dzieci. Dużym zainteresowaniem cieszyła się zabawa  „Stepuj w kratce” doskonaląca koordynację słuchowo – ruchową i ogólną motorykę. Wspólnie z dziećmi z świetlicy szkolnej przypomnieliśmy i utrwalili model Piramidy Zdrowia, oraz szczegółowo omówiliśmy dodatkowe działania warunkujące nasze zdrowie. Aby dzieci mogły łatwiej zapamiętać i wcielić w życie te warunki skupiliśmy się na działaniach praktycznych. Dzieci częstowały się świeżymi i suszonymi owocami zamiast słodyczami, można było  napić się wody, zważyć oraz odpocząć przy muzyce relaksacyjnej. Nie zabrakło również wspólnej zabawy. Podsumowaniem wiedzy o Piramidzie Zdrowia był Quiz o zdrowiu, tym razem „na wesoło”.  Nasza grupa czynnie włączyła się w obchody „Dnia Zdrowego Śniadania” w ramach Europejskiego Dnia Zdrowego Jedzenia i Gotowania”. Podczas wspólnego spotkania na hali sportowej, dzieci z „zerówki” przedstawiły inscenizację Jana Brzechwy „Na straganie”. Z dużym zaangażowaniem uczestniczyły w zajęciach promujących zdrowie, a na koniec zaproponowały starszym dzieciom wspólne zabawy: „Niewiele bum” i „Jeśli dziś poniedziałek”. Podsumowaniem akcji było oczywiście wspólne śniadanie, w którym wzięliśmy udział. Dzieci coraz śmielej prezentują swoje talenty, zarówno plastyczne, wokalne, recytatorskie, jak i organizacyjne. Dbają o wystrój sali zgodnie z omawianą tematyką. Angażują się w wykonywanie plakatów i prac plastycznych, w tym o zdrowiu, które umieszczamy na korytarzu szkolnym, aby zainteresować nimi innych.

Autor: Elżbieta Prarat