Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka UNICEF. To szczególny dzień, w którym oczy wszystkich skierowane są na dzieci i ich prawa.

20. listopada dzieci, młodzież, a także dorośli jednoczą się w działaniu i podejmują inicjatywy, których celem jest okazanie solidarności z najmłodszymi na świecie, których prawa nie są respektowane.

Rocznica uchwalenia Konwencji o prawach dziecka, dokumentu który w 1989 roku przyjęła Organizacja Narodów Zjednoczonych, to radosny dzień, ale z poważnym przesłaniem. To wspaniała okazja, aby przypomnieć wszystkim, czym są prawa dziecka i że obowiązkiem nas wszystkich jest ich respektowanie. To także okazja, aby zwrócić uwagę społeczeństwa na trudną sytuację dzieci w różnych zakątkach świata, gdzie prawa są drastycznie łamane, bądź nie są przestrzegane.

Zespół Szkół w Radomyślu nad Sanem włączył się w obchody Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka z UNICEF. Ten rok szkolny jest szczególny. Sytuacja epidemiczna w kraju i na świecie, a także wyzwania wynikające z procesu edukacji zdalnej, uniemożliwiły zorganizowanie uroczystych obchodów rocznicy uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. Jednak uczniowie i nauczyciele nie zapomnieli o tym dniu i realizowali aktywności on-line, które zwróciły uwagę odbiorców na prawa dzieci, zwłaszcza tych w Jemenie – kraju, w którym od lat trwa największy kryzys humanitarny XXI wieku. Najbardziej bezbronnymi ofiarami są dzieci. Tracą zdrowie, życie i szansę na szczęśliwe dzieciństwo.

Do akcji przystąpiła także nasza szkoła w listopadzie oraz grudniu uczniowie uczestniczyli w zajęciach dotyczących ich praw.Podczas godzin wychowawczych online uczniowie zostali zapoznani z prawami jakie im przysługują oglądając prezentację multimedialną. Dzieci chętnie włączały się w rozmowę na temat tego, które prawa są przestrzegane, a które nie są respektowane w naszej rzeczywistości szkolnej oraz domowej. Wspólnie zastanawialiśmy się na przyczynami łamania praw oraz nad sposobami zmiany tej sytuacji. Uczniowie oglądali również film „Wspólna podróż po Jemenie”. Byli bardzo poruszeni sytuacją dzieci w Jemenie. Po obejrzeniu filmu chętnie dzielili  się refleksjami i emocjami. Wspólnie obejrzeliśmy krótki filmik „Jemen: dzień z życia Muny”. Dzieci dostrzegały przepaść pomiędzy rzeczywistością polską a sytuacją w Jemenie.. Na zakończenie zajęć uczniowie dowiedzieli się gdzie mogą uzyskać pomoc w sytuacji łamania ich praw. Zostali zapoznani z telefonem Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12 oraz CAŁODOBOWYM Telefonem Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111.

Nauczyciele przedszkola również zadbali, aby wychowankowie od najmłodszych lat znali swoje prawa. W każdej grupie przedszkolnej zostały przeprowadzone zajęcia dotyczące praw dziecka. Dzieci z grupy sześciolatków omówiły wraz z nauczycielem Prawa Dziecka. Dzieci kolorowały kolorowanki dotyczące praw dziecka oraz bawiły się w zabawę pantomimiczną. Na zakończenie zajęć dzieci wspólnie wykonały plakat, pt. „Drzewko- naszych praw”  pieczętując znajomość swoich praw odciskiem dłoni. Plakat został zawieszony w sali w widocznym miejscu.                          
Dzieci z grupy starszaków obejrzały prezentację multimedialną, z której dowiedziały się, co to jest Konwencja o Prawach Dziecka. Wraz z nauczycielem omówiły kilka najważniejszych praw, np. „Prawo do wychowania w rodzinie”, „ Prawo do szacunku”, „Prawo do opieki”, Prawo do zabawy”, „Prawo do życia bez przemocy”. Dzieci słuchały piosenkę pt. „Prawa dziecka”. Tekst niósł jasny przekaz, a dzieci dodatkowo  go akcentowały śpiewając głośno refren „Prawa, dziecka, prawa: to nie zabawa, to ważna sprawa”. Nauczyły się wiersza: „Mały człowiek, wielka sprawa, mały człowiek ma swe prawa. Strzegąc praw tych należycie, układamy dziecku życie”. Dużo uwagi poświęciliśmy piosence „Jestem sobie przedszkolaczek”, która urosła do roli hymnu przedszkolaka. Wersy: „Kto jest beksą i mazgajem, ten się do nas nie nadaje”, śpiewane dotąd chętnie i z humorem, spotkały się z dezaprobatą psychologów, bo każdy ma prawo do płaczu i do wyrażania własnych emocji. Dzieci zgodziły się z tym stanowiskiem i postanowiły nauczyć się nowej wersji, która mówi, że „Tu jest miejsce dla każdego, każdy naszym jest kolegą. Bardzo dobrze tutaj nam…”. Na zakończenie wszystkie prawa zamieszczone zostały na tablicy, którą umieściliśmy w miejscu widocznym dla dzieci i dla dorosłych.

Najmłodsza grupa przedszkolaków również uczestniczyła w zajęciach o prawach dziecka. Za pomocą ilustracji zostały przedstawione im prawa. Dzieci chętnie tłumaczyły czym według nich jest dane prawo.

Autor: Paulina Stępień-Swara